Malawi – 28 november 2007

Een uurtje geleden hebben we onze eerste tropische regenbui meegemaakt. Binnen een paar minuten was de hele camping ondergelopen en door de windvlagen leek het water uit alle richtingen te komen. Indrukwekkend en zeer welkom na de maandenlange droogte in het land.

We zijn inmiddels in Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Ondanks deze status is de stad klein, rustig en relaxed. Overigens geld dit voor heel Malawi, de sfeer hier is anders dan in de Afrikaanse landen waar we tot nu toe zijn geweest. De mensen zijn vriendelijk en ‘laid-back’, je hoeft op marktjes amper te onderhandelen om tot een goede prijs van een product te komen, er wordt niet veel gebedeld en als je geen handgemaakte souvenirtjes wilt kopen dan is dat ook goed (de verkoper loopt niet nog een half uur achter je aan). De natuur mag dan niet zo spectaculair zijn als op andere plekken, maar nog steeds ontzettend mooi en het totaalplaatje is gewoon erg prettig. We houden het hier dus nog wel even uit.

In Mzuzu vonden we inderdaad de nodige winkels, internetcafés en restaurantjes om weer even ‘bij te tanken’. We hebben op de camping en hostel ‘Mzoozoozoo’ gelogeerd, een leuke plek (al kan het hier en daar wel een likje verf en wat onderhoud gebruiken) en op loopafstand van het centrum.

[photopress:HPIM2353.JPG,thumb,pp_image]

Vanuit Mzuzu hebben we de goed geasfalteerde weg met prachtig uitzicht gevolgd naar het gebied Chintheche en hebben overnacht op Kande Beach. Hoewel de camping op een mooie locatie aan het meer ligt en erg smaakvol en origineel opgezet is (de receptie heeft de vorm van een schip), vonden wij het er een beetje te massaal en onpersoonlijk. Daar komt nog bij dat Beau door de gestoorde hond van de buren (waar helaas niemand ons van te voren voor gewaarschuwd had) aangevallen is. Het gevecht vond plaats in het water en Beau, die als het op vechten aankomt een totale sukkel is, werd steeds onder water geduwd. Hij raakte erg in paniek en slechts met de grootste moeite kregen we de hond van Beau af. Het viel uiteindelijk wel mee met de verwondingen, maar de schik zat er goed in. Toen de volgende ochtend bleek dat de buren de hond gewoon weer los hadden gelaten (en hij dus al bij de Unimog stond te wachten voor een nieuw potje knokken), zijn we maar snel vertrokken.

In een paar uur waren we in Lilongwe waar we op Mabuya Camp terecht kwamen. Een erg leuke camping en backpakkers hostel, gerund door Tom en Janey. Dit Engelse stel van onze leeftijd is ook met een Unimog en hun hond Alf naar beneden komen rijden, via West-Afrika. Ze besloten dat ze niet terug naar huis wilden en zijn nu dus eigenaren van Mabuya Camp. Tom en Janey willen half januari voor vijf weken terug naar Engeland toe en ….. hebben gevraagd of wij zolang de camping willen runnen!! Dit is een fantastische mogelijkheid voor ons; zo kunnen we weer een werkervaring opdoen en wat extra geld verdienen. We hebben er echt ontzettend veel zin in! Mabuya Camp is een ontmoetingsplaats voor reizigers, aangezien het de enige camping in de stad is en goedkope maar schone kamers verhuurd. Er is ook een bar en restaurant en over twee weken zelfs een zwembad.
Over een paar dagen gaan we weer op pad om wat meer van Malawi te zien en na oud en nieuw komen we hier terug. Tom en Janey hebben dan een paar weken de tijd om ons helemaal in te werken. En dan is het dus aan ons om de boel goed draaiende te houden. Wat een te gekke uitdaging!!